Vad gör man när livet känns svårt?

Under livets gång stöter vi på många motgångar och ibland kan det kännas riktigt jävla dåligt. Så vad gör man när livet känns svårt? Hur står man ut när allt känns hopplöst och mörkt?

Vad gör man när livet känns svårt?
Sjukt gammal bild från en tid då Photoshop var mitt liv.

Tyvärr finns det inte ett enkelt svar som magiskt förändrar ens tillvaro till det bättre. Jag önskar verkligen att det var så, men om det är något som jag har lärt mig så är det att ingenting i det här livet är lätt. Hur man vänder på sitt mörker är en komplex fråga där inget funkar för alla.

Att stå ut när livet är svårt

Här får du läsa tips utifrån mina egna erfarenheter och vad jag lärde mig av att gå i DBT. Där handlade några kapitel om att stå ut och att reglera känslor, att inte följa negativa mönster eller falla för skadliga impulser.

Det var något som hjälpte mig mycket och som hjälper mig än idag.

Distrahera dig själv

  • Motionera.
  • Städa.
  • Gå ut på en utställning.
  • Spela spel.
  • Gå ut på bio.
  • Arbeta i trädgården.
  • Pröva att lära dig något nytt.
  • Läs en bra bok.
  • Lyssna på en spännande podd.
  • Sätt på musik, dansa och sjung till.
  • Ta ett varmt och mysigt bubbelbad.
  • Fyll på den här listan med fler distraktioner.

Lindra med sinnesintryck

Precis som vissa lukter och t.ex sånger kan ge oss ångest och påminna oss om gamla trauman kan olika sinnesintryck även ge oss tröst. Reflektera över dofter, ljud, smaker, känsel, syn och lukter.

Vad gör dig stressad och vad får dig att må bra?

Lyssna på vacker musik, köp en vacker blomma, ät god mat, ta ett fotbad eller gosa extra mycket med husdjuret. Fokusera på just intrycken och njut.

När jag behöver trösta mig själv kan jag alltid muntras upp av lukten av rosor, en nybäddad säng, en ren kropp insmord av väldoftande body butter, glass i stora lass och choklad.

Skapa positiva känslor på kort sikt

Gör trevliga saker som är möjliga att göra NU. Vad tycker du om att göra? Vad gör dig glad och vad får dig att skratta? Skriv ner en lista och försök sedan att göra minst en sak varje dag.

Skapa positiva känslor på lång sikt

Förändra ditt liv så att trevliga situationer inträffar oftare. Ja jag vet att det är mycket lättare sagt än gjort, men det betyder inte att det är omöjligt.

Gör en lista med de positiva erfarenheter du vill uppleva och en till lista med de olika steg som leder till dina mål.

TA FÖRSTA STEGET!

Glöm inte bort att vårda dina relationer med andra. Återuppta och reparera relationer du har förlorat, var öppen inför att träffa nya människor och förbättra dina befintliga relationer.

Ett av de viktigaste råden: Undvik att undvika. Ge inte upp!

Uppmärksamma det positiva

Var uppmärksam på de positiva händelserna du är med om. Det är lätt hänt att man bara fokuserar på allt som är negativt. Vänd om och fokusera på det positiva. Kom på anledningar till att vara lycklig just idag.

Le extra mycket när livet känns svårt

Att le och att se andra le påverkar oss på många sätt. Det kan vara allt ifrån hur andra ser dig och hur du ser andra till att någonting händer i kroppen ända ner på cellnivå! Det bästa utav allt är att det kan lura hjärnan så att man faktiskt mår bättre. Hur häftigt är inte det? Det behöver inte ens vara äkta.

Läs mer om varför du ska le varje dag.

Djupandas

Lägg dig på rygg och ta några långsamma djupa andetag. Lägg märke till magens rörelser när du andas och känn hur du slappnar av när du andas ut.

När du andas in låter du din mage höja sig så att luften strömmar in i den nedre halvan av lungorna. När den övre halvan av lungorna börjar fyllas med luft lyfter bröstkorgen sig och magen sänks. Utandningen ska ta längre tid än utandningen.

Sluta försöka kontrollera det du inte kan kontrollera

Det finns saker i livet som vi har kontroll över, men det finns mycket mer som vi inte har kontroll över. När saker och ting inte går bra har vi en tendens att lägga sjukt mycket energi på att försöka ändra situationen. Oftast på sådan som vi verkligen har noll kontroll över.

Saker vi inte har kontroll över:

  • Våra känslor.
  • Andra människor.
  • Moder Natur.
  • Beslut som redan fattats.

Vad vi har kontroll över:

  • Våra reaktioner.
  • Framtida val och beslut.

Människor som hanterar svåra situationer på ett bra sätt när livet känns svårt fokuserar på vad de kan anpassa. De tar det inte lika hårt när de möter motgångar och kan lättare ha behålla en positiv attityd.

Läs gärna även mitt blogginlägg “Boosta ditt ego och lev ett lyckligare liv med mer självförtroende” där du kan hitta tips som stärker ditt ego och uppmuntrar till självkärlek.

Gillade du inlägget? Dela gärna med dina vänner! ♥

Lämna ett svar

Stäng meny