Hur självkritik bokstavligen tränar din hjärna till att bli stressad, orolig & deprimerad

Medan självkritik sannerligen är en produkt skapad av ångest kan självkritik också förvärra en redan existerande ångest. När vi tror på all skit vi matar oss själva med (jag är dum, jag är inte tillräckligt bra, jag sa inte det rätta etc) ökar vår ångest.

Vi oroar oss för att våra största rädslor kommer att bli sanna och mobbar samtidigt oss själva för det. Vad händer då? Jo då oroar vi oss och får ännu mer ångest. Självkritik och ångest existerar ofta tillsammans och skapar en ond cirkel som är svår att sig ur.

Vi oroar oss för att våra största rädslor kommer att bli sanna och mobbar samtidigt oss själva för det.

Min erfarenhet av överdriven självkritik
Gammal bild från en tid då jag utryckte mina känslor i bild.

Min erfarenhet av överdriven självkritik

Redan som liten var jag en riktig jävlig mobbare. Jag var elak, hänsynslös och lät aldrig någonsin mitt offer vara ifred. Men det var ingen annan som utsattes för det – det var bara jag. Det tog inte många år innan jag började kritisera mig själv för allt jag gjorde och sa.

Allt var ju fel och jag var ju inte bara dum i huvudet utan även fet och ful. Jag hann inte ens bli tonåring innan hatet mot min kropp och hela min personlighet hade tagit över mig totalt. Jag verkligen hatade mig själv och kände inte att jag ens förtjänade att leva.

Jag vet inte hur det började men helt plötsligt gick jag omkring och bokstavligen matade min ångest. Min självkritik var inte nådig men det jag inte visste då var vad jag själv hade skapat.

Jag tränade min hjärna till att hata mig själv mer och mer. Jag lärde den ett mönster som bestod utav stress, ångest och depression som till slut blev mitt normaltillstånd.

Om jag hade vetat att jag kunde omstrukturera min hjärna till att se livet på ett helt annat sätt hade mitt liv troligen sett helt annorlunda ut.

Självkritik

Hur självkritik påverkar ditt liv negativt

Att vara självkritisk i viss mån är ingenting som är konstigt. Det är helt naturligt då ett av våra starkaste behov är att vara inkluderade i en gemenskap. För flera tusentals år sedan var det en viktig överlevnadsinstinkt och den har inte hunnit förändras så särskilt mycket.

Men när ens kritik mot sig själv går till överdrift kan det få en enormt stor och negativ påverkan på livet. Vår hjärna är otroligt komplex och dessutom ständigt formbar. Det innebär att det du tänker och säger kommer att påverka hur du på mår på flera olika sätt.

Förutom att trycka ner dig själv konstant lär du din hjärna ett tankemönster som spinner vidare i en negativ spiral. Något som började med nåt litet kan dra iväg och skapa katastroftankar, stark ångest, oro och depression.

Med överdriven självkritik lär du din hjärna ett tankemönster som spinner vidare i en negativ spiral. Något som började med nåt litet kan dra iväg och skapa katastroftankar, stark ångest, oro och depression.

Jag själv märker det väldigt tydligt under mina stressperioder. Jag kan vara stressad över en enda sak men om jag inte aktar mig faller det fort som dominobrickor i huvudet på mig. Jag blir stressad av små skitsaker, jag får katastroftankar och oroar mig för att mina nära ska skada sig eller värre och kan känna mig totalt olyckligt.

Jag måste omprogrammera min hjärna varje gång jag trillar dit och låter det pågå för länge.

Det kanske låter lite otroligt men våra tankar har en direkt effekt på hur både kropp och huvud mår. Därför ser man bland annat ett sammanband mellan psykiska trauman och kronisk smärta. Negativa tankemönster och stress kan nämligen utlösa vårt ”fight or flight” system som kan störa våra hormoner, vårt sömnmönster, hungersignaler och mycket mer.

Behöver du tips på hur du ska dämpa de inre negativa rösterna? Här nedanför får du en liten grundkurs i hur du minskar din negativa självkritik.

Blog divider

Var uppmärksam på dina tankar

Man är så van vid att höra sin egna berättelse att det är lätt att bli lite omedveten över vilka meddelanden man ger sig själv. Börja uppmärksamma dina tankar så att du kan upptäcka vad du kallar dig själv eller hur talar dig ur saker som är svåra.

Man har omkring 60 000 tankar per dag. Det är 60 000 chanser till att antingen bygga upp eller att dra dig själv. Att lära känna igen dina tankemönster är en viktig nyckel till att förstå hur ditt tänkande påverkar ditt liv.

Undersök de så kallade bevisen

Dina tankar är inte alltid sanna. Faktum är att de oftast är överdrivet negativa. Det är viktigt att undersöka dina så kallade bevis innan du tror på dina tankar.

Om du tänker ”Jag kommer att skämma mig själv när jag ger presentationen,” pausa en minut.

Ta ut en bit papper och skriv ner alla bevis som tyder på att du kommer att misslyckas. Lägg sedan upp alla bevis för att du inte kommer att misslyckas.

Genom att titta på bevisen på båda sidor kan det hjälpa dig att titta på situationen lite mer rationellt och mindre emotionellt. Det kan hjälpa till att påminna dig själv om att dina tankar inte är 100 procent sanna.

Byt ut överdrivet negativa tankar med realistiska

När du märker att dina negativa tankar inte är helt sanna, försök att ersätta dem med något som är mer realistiskt. Om du tror till exempel att; ​​”Jag kommer aldrig att bli befordrad”, kan en bra ersättningstanke vara ”Om jag jobbar hårt och fortsätter att investera i mig själv kommer jag att bli befordrad i framtiden.”

Tänk på att du inte behöver utveckla orealistiskt positiva tankar. En balanserad och realistisk syn är nyckeln till att bli mentalt starkare och att tysta den inre kritikern.

Träna din hjärna till att tänka annorlunda

Ditt sinne kan vara din bästa tillgång eller din värsta fiende. Det är otroligt viktigt att träna upp hjärnan på rätt sätt. Den goda nyheten är att övningar för mental styrka kan hjälpa dig att tysta den giftiga självkritiken för gott! Med övning och tålamod kan du utveckla en mer produktiv och positiv inre dialog som tar dig närmre dina mål.

Hjärnan är alltid formbar – På både gott och ont.

Se till att du använder den på rätt sätt istället för att spä på negativitet. En negativ syn på livet och sig själv kommer aldrig att leda till ett lyckligt slut. ”The upside” med det här är att det är aldrig försent för att förändra sitt liv.

Summary
Hur självkritik bokstavligen tränar din hjärna till att bli stressad, orolig & deprimerad
Article Name
Hur självkritik bokstavligen tränar din hjärna till att bli stressad, orolig & deprimerad
Description
Medan självkritik sannerligen är en produkt skapad av ångest kan självkritik också förvärra en redan existerande ångest.
Author
Publisher Name
Ninni Undén
Publisher Logo

Gillade du inlägget? Dela gärna med dina vänner! ♥

Detta inlägg har 12 kommentarer

  1. Så galet bra skrivet. Har i många år haft problem med att mobba mig själv. Har tryckt ner mig själv alldeles fär mycket, antagligen pga allt jag varit med om & har då fått känslan att jag inte är värd ett piss. Tråkigt men sant.

    1. Tack så jättemycket!! Ja det suger verkligen men det känns skönt ändå att veta att det går att vända på det. Även om det tar väldigt lång tid.

  2. super bra inlägg verkligen.

  3. Fantastiskt bra inlägg (som alltid) vännen! Tusen tack för de, jag jobbar väldigt mycket med att ändra tankesätt & har också varit riktigt elak mot mig själv.

    1. Tack så hemskt mycket fina du! Det är verkligen superbra att du tränar aktivt på det!

  4. Tycker det är otroligt bra att ta upp detta så att det uppmärksammas, grymt skrivet! <3

  5. Klokt inlägg och superbra tankar. Man måste verkligen tänka om och tänka nytt.

  6. Alltså, wowwowwow! Vilket fantastiskt inlägg – detta ska jag spara och läsa med jämna mellanrum. Åh, vad bra du är <3

    1. Men gud va gullig du är! Tack så hemskt mycket fina du, jag blir så himla glad av din kommentar! <3

Kommentera

Stäng meny